Raw Food: Eplepai

Jeg har ærlig talt aldri skjønt dette raw food-hysteriet. Greit nok at rå grønnsaker har mange næringsstoffer, men nei, det blir litt for voldsomt for meg. Her har menneskene behersket ilden i mange hundretusen år, og så er det plutselig noen som finner ut at vi heller skal spise all maten ukokt, for det er mye sunnere? Jeg er skeptisk. Jeg er glad i råkostsalat og rå grønnsaker, men å legge om kostholdet til å kun innebære rå mat, blir for drastisk for meg. Kall meg gjerne konservativ.

Uansett: denne oppskriften på rå eplepai så da faktisk veldig god ut? Jeg fant den i en gammel papirutgave av Henne. Jeg har ennå ikke prøvd den, men skal definitivt lage den snart. Det er sikkert lurt å gjøre det nå som vi har friske og fine norske øko-epler i butikkene!

  • 4 dl mandler
  • 1 ss rapsolje eller mandelolje
  • 5 ferske dadler
  • 1 krm muskat, malt
  • 2 ts kanel
  • 1 klype salt
  • 1 ss honning

Fyll:

  • 1-2 epler, skåret i biter
  • 1 banan, skåret i biter
  • 2 dadler
  • 1 ts kanel

Garnering:

  • 2-3 epler, skåret i tynne båter
  • evt. kanel, etter smak

Finhakk mandlene i food processor. Tilsett olje, dadler, krydder og salt. Kjør food processoren igjen. Tilsett honning, slik at det samler seg til en paideig. Trykk deigen ut i en paiform.

Kjør ingrediensene til fyllet i food processoren. Bre fyllet over paideigen.

Garner med eplebåtene og dryss eventuelt kanel over til slutt.

Slik ser paien ut i Henne. Ser godt ut....

Legg igjen en kommentar

