Lasagne med spinat- og tomatsaus

Dette er virkelig fredagsmat! Dette lager jeg når jeg har litt mer tid til å lage mat enn til vanlig. Nå er jo ikke lasagne verdens beste slankemat, men likevel – med mager juksekjøttdeig (Hälsans Kök Vegetarisk Färs eller Quorn) og litt måtehold når det kommer til osten, behøver det ikke være så ille. Uansett er den veldig god, og jeg garanterer en velsmakende opplevelse!

Spinat- og tomatsaus:

  • 1 gul løk
  • hvitløk etter smak (jeg foretrekker 3-4 fedd)
  • 1 middels gulrot
  • 400 g juksekjøttdeig
  • 1 boks tomater
  • 1/2 – 1 pakke frossen spinat eller en hel, fersk
  • basilikum og oregano
  • salt
  • pepper

Ostesaus:

  • smør eller Vita Hjertegod
  • speltmel eller hvetemel
  • havremelk eller rismelk
  • salt
  • pepper
  • maaaasse muskatnøtt
  • Jarlsbergost eller tilsvarende
  • Parmesanost

Også trenger du:

  • lasagneplater
  • ost til å ha på toppen

Deretter lager du hvit saus. Noen liker mye hvit saus i lasagnen – andre liker mindre. Det er egentlig opp til deg. Jeg pleier å lage jevning av ca. 2 ss Vita Hjertegod og 3 ss mel – kanskje litt mer mel. Det ser du egentlig selv. Deretter har jeg i ca 5 dl havremelk eller lignende, og lar det koke opp. Jeg krydrer med salt, pepper og en hel haug med muskat. (Jeg får aldri nok muskat, og når man lager lasagne med spinat, som her, er muskat ekstra godt! La sausen småkoke i 5 minutter, slik at du får vekk den rå melsmaken. Ta så gryta av plata, og ha i så mye ost du ønsker. Jeg pleier å ha i 10-12 skiver med Vellagret Jarlsberg. Den er det masse smak i, så man trenger ikke overdrive osteinntaket. Jeg river også litt parmesan i hvis jeg har. Denne er også så kraftig på smak at det ikke trengs så mye.

Nå er det bare sjarmøretappen igjen! Lag på lag med lasagneplater, ostesaus, spinat/tomatsaus. Så: litt mer ost og tørket basilikum/oregano på toppen, inn i ovnen, 220 grader i 20 minutter, og VIPS! Du har laget lasagne!

La lasagnen hvile noen minutter. Server sammen med salat, og kos deg!

 

Her er lasagnen varmet opp igjen noen dager senere. Da smaker den om mulig enda bedre! (Når du varmer opp lasagne i ovnen - hell over litt melk eller melkesubstitutt. Slik unngår du at lasagnen blir tørr.)

 

3 responses

  1. Tilbaketråkk: Spis sunt og billig – det er mulig! | Sunn Middag

Legg igjen en kommentar

