Minestronesuppe – alle restemåltiders mor!

Minestronesuppe er den ultimate måten å bruke opp restene i kjøleskapet på, samtidig som du får et mettende, velsmakende og sunt måltid. Minestronesuppe betyr i følge Wikipedia «den store suppen» – suppen med mange ingredienser. Det er vanlig å ha i blant annet gulrøtter, bønner, selleri, løk, tomater. Jeg lager minestronesuppe av det jeg har for hånden der og da – altså et ekte kjøleskapsraid. Vanligvis blir det fortreffelig, om jeg får si det selv!

I går kom jeg hjem fra ferie, og trengte noe raskt, sunt og godt i magen, basert på et nokså slunkent kjøleskap. Jeg lagde minestrone av følgende ingredienser:

  • purreløk
  • hvitløk
  • tomater
  • gulrot
  • kålrot
  • kål
  • 2 ss tomatpure
  • 1 ss pesto
  • grønnsaksbuljong
  • vann
  • kajennepepper, oregano, basilikum og løpstikke
  • kikerter (hermetiske)
  • fullkornsmakaroni

Og slik gjorde jeg det:

Jeg stekte purreløk og hvitløk, før jeg hadde i noen desiliter vann, samt tomatene og grønnsaksbuljongen. Jeg lot dette koke til det var mykt og fint. Så moste jeg det til en jevn suppe med stavmikseren. Deretter hadde jeg i ca 4 dl vann. Jeg hadde så i krydder, pesto og tomatpurè, og lot det koke i noen minutter, før jeg hadde i gulrøtter og kålrot i staver, samt kål kuttet i småbiter.

Kikertene hadde jeg i noen minutter før suppa var ferdigkokt, slik at de ble varme. Jeg kokte pasta ved siden av og hadde dette i når jeg serverte suppa.

Har du andre grønnsaker i kjøleskapet, bruker du dem. Har du lyst på kjøtt i, tar du det. Poteter blir godt. Det samme blir kidneybønner i stedet for kikerter. Et kokt egg i smaker smaskens. Kokt ris fungerer fint i stedet for pasta. Og så videre og så videre. Du skjønner tegninga?

Noe av det beste med minstrone (i tillegg til smaken), er at det er billig og miljøvennlig mat. Tenk på alle grønnsakene du får brukt opp i stedet for å kaste dem!  Ekstra bra for miljøet er det selvsagt om du lager suppa vegetarisk.

One response

  1. Tilbaketråkk: Spis sunt og billig – det er mulig! | Sunn Middag

Legg igjen en kommentar

