Indisk masala-gryte med linser

Jeg har vært på besøk hos mine foreldre i høstferien, og har egentlig nytt godt av mammas gode mat, men jeg tenkte det kunne jo være på tide å tilby meg å lage middag en av dagene. Da den indiske daalen slo sånn an hos mamma, mente hun jeg måtte lage dette. Jeg sto over daalen, og laget i stedet en linsegryte krydret med Garam Masala. Garam Masala er en indisk krydderblanding bestående blant annet av kummin, koriander, ingefær, kanel, muskat, svart pepper, kardemomme og pimento. Den er sterk, men ikke veldig sterk, sånn som chilipepper.

I tillegg til  masalakrydder og linser,  hadde jeg også i gulrøtter og poteter. Blant annet. Potetene kunne jeg egentlig spart meg. Jeg hadde de bare i for å bruke opp de fra gårsdagens middag, så jeg dropper dem i oppskriften.

  • 1 løk
  • 3 hvitløksfedd
  • 2,5 dl røde linser
  • 1 boks tomater, eller tilsvarende mengde ferske tomater
  • 2 røde chili
  • grønnsaksbuljong
  • 2 gulrøtter
  • gurkemeie
  • evt. chilipulver
  • 3 ss garam masala (eller mer!)

Linsene legges noen timer i bløt (aller helst over natten, men det går fint å bare koke dem lenger). Ha dem i vann og gi et oppkok før du siler av vannet. Denne forkokingen skal visstnok redusere gassdannelse i magen. Og det kan jo være fint ;-)

 

Garam Masala-gryte.

 

Løk og hvitløk brunes i panne i litt olje. Ha så i noen desiliter vann og de røde linsene. Grønnsaksbuljong, garam masala og gurkemeie has i samtidig. Dette bør småkoke en god stund – kanskje en halvtime eller sådär. Når denne blandingen har blitt redusert, har du i en boks tomater. La det småkoke en stund til. Nå kan det være på tide å smake på gryteretten, og muligens krydre litt til. Jeg måtte ha i noen skjeer til med masalakrydder. Mot slutten av koketiden har du i gulrøttene i skiver. La så det hele putre til grønnsakene er kokt.

Serveres med ris, couscous eller naanbrød. Det blir og godt med en enkel salat til, og ikke minst chutney! (Jeg er chutney-fanatiker, og mitt motto er: «Ikke et indiskinspirert måltid uten chutney!»)

One response

  1. Tilbaketråkk: Indisk gryte med blomkål | Sunn Middag

Legg igjen en kommentar

