Om rødbetens fortreffelighet

Mange ganger har jeg stått ved grønnsaksdisken i butikken og sett på rødbetene og tenkt: «Hvem i huleste er det som kjøper rødbeter?!» Jeg har tenkt at dette må være grønnsaken for gamle folk – en etterlevning fra de harde tidene under krigen.  Jeg har aldri hatt noen som helst idè om hva den blir brukt til, annet enn til å sylte og ha på brødskiva. At det går an å bruke det i middag, var for meg en gåte. Men så en dag – jeg vet ikke helt hvorfor – bestemte jeg meg for å finne ut mer om denne gamlisgrønnsaken. Og hva fant jeg ut, annet enn at den er en genial?!

Blant annet kan jeg fortelle at…

  • Råkostsalaten blir fantastisk, både av smak og utseende med en rødbete i. Den setter også god smak og fin farge på en grønn salat.
  • Fløtestekte rødbeter er en søndagsfavoritt.
  • Rødbetburgere er bare himmelsk. Prøv Yngve Ekern sine. De er knallgode!
  • Er du så heldig å ha en juicepresse, er rødbeten utrolig god i hjemmelaget juice sammen med for eksempel eple og gulrot.
  • Rødbetsuppe er nydelig – både kald og varm.
  • Rødbetpure er kjempegodt som tilbehør.

 

I tillegg til å være god på smak og med et heftig blodrødt utseende, er vår venn rødbeten sunn som bare pokker! Den har få kalorier, men masse mineraler – spesielt jern, kalsium, magnesium og kalium. Rødbeteinntak reduserer faren for hjerteinfarkt, blodpropp og hjerneslag.

Noen tips før du går rødbetamok:

  • Rødbeten setter flekker! Gå derfor til innkjøp av noen engangshansker. Hvis ikke vil du gå rundt i dagesvis med et nokså uflatterende rosaskjær på hendene.
  • Tørk av kjøkkenbenken med en gang hvis du søler. Rødbeten setter raskt flekker det ikke er lett å fjerne.
  • Husk også på at rødbeten farger mer enn kjøkkenet ditt. Ikke bli redd når du går på do dagen etter at du har kjørt i deg noen rødbetburgere, for å si det sånn… :-)

Noen som har noen andre gode tips om rødbeter?

2 responses

  1. Råstekte rødbeter sammen med potet og pastinakk er nydelig. Bare la rødbetene få stekeskorpe i panna anlene først, slik at man slipper blodflekkete poteter… :D

Legg igjen en kommentar

