Sitrrussalat med ristede nøtter og hakket sjokolade

Denne retten lærte jeg på Gladmatskolen i fjor. Jeg har byttet ut sukker med honning i denne oppskriften for å gjøre sitrussalaten sunnere. Dette er en dessert du kan nyte med god samvittighet – med sunt fett, mye C-vitaminer og honning i stedet for sukker. Og mørk sjokolade er jo så sunt at det kan man unne seg!

(Faktisk viser undersøkelser at ren sjokolade inneholder flavonoider, som er kjent for å bedre blodsirkulasjonen og redusere risikoen for blodpropp. De hindrer også åreforkalkning. Mørk sjokolade inneholder mer flavonoider enn noen annen mat. Det er mørk sjokolade med 70% eller mer kakao som gir helseeffekt.)

Uansett, nyt! Det er jo søndag!

  • 1 sitron
  • 1 lime
  • 2 klementiner
  • 1 appelsin
  • 1 rød grapefrukt
  • 50 g mørk sjokolade
  • 50 g hakkede nøtter

Lake:

  • 2,5 dl vann
  • 4 ss (flytende) honning
  • 1/2 vaniljestang
  • 1/2 cm ingefær i skiver

Skjær fileter av alle sitrusfruktene og kutt dem i skiver. Kok opp laken. Denne skal kokes i 5 minutter mens den reduseres litt. Avkjøl laken og hell over sitrusfruktene. Når du skal servere retten, drysser du over nøtter og mørk sjokolade. Har du samvittighet til det, er det knallgodt med pisket krem eller vaniljeis til.

4 responses

    • Gladmatskolen er bra greier ja. Jeg har vært på kurs i sunn og enkel hverdagsmat og vegansk mat (med kokkene fra tidligere omtalte Resept). Ellers lurer jeg på om jeg skal spandere på meg kurs om øl i mat om noen uker… Det er stive priser, men som regel veldig lærerikt og sosialt.
      Jeg er ellers veldig glad i matlagingskurs, så jeg hiver meg på det jeg kommer over. Har vært med på noen matlagingskvelder på Internasjonalt Hus i Stavanger, og på vegetarmatlaging med Framtiden i Våre Hender på Jæren. Veldig kjekt!

Legg igjen en kommentar

