Lunsj på Ostehuset

Jeg har pleid å spise en del på Ostehuset i Stavanger, og stort sett har jeg vært fornøyd. De har et godt utvalg av sandwicher (det danske rugbrødet er himmelsk!), men også gode supper og småretter. (Linsesuppen anbefales blant annet på det sterkeste! Men be om en uten chorizo.) I tillegg tilbyr de take-away-tapas, samt picnic-kurver og kokk hjem til deg. Prisene er litt stive, men man får mat av god kvalitet. Ostehuset forsøker blant annet å velge lokale leverandører. Det har jeg veldig sansen for. Kortreist mat er bra for miljøet! Mye av maten på Ostehuset er med kjøtt, men de pleier å ha en del retter på menyen som er kjøttfrie, eller der en kan be kokken droppe kjøttet, men en vil fortsatt ha masse smak igjen.

Selleribiffmed varm quinoa og sesongens grønnsaker

Samboeren og jeg var på Ostehuset Øst på Storhaug her om dagen og skulle ha oss en skikkelig lunsj. Siden vi har avgitt «30-dager-for-dyrene»-løftetDyrebeskyttelsens sider, ønsket både vi begge å spise vegetarisk. Samboeren bestilte derfor en italiensk brødsalat med fennikel, fetaost og tomat, mens jeg tenkte at selleribiff med varm quinoa og sesongens grønnsaker måtte være noe for meg. Jeg må innrømmer at jeg nok hadde store forventninger. Jeg elsker grønnsaksbiffer av ulike slag, og tenkte at dette skulle nok bli skikkelig festmat. Men jeg ble så skuffet!

Når man spiser vegetarisk, men tenker at «her skulle man jammen hatt kjøttkaker med brun saus til, så hadde det blitt godt» – da er det rett og slett dårlig vegetarmat! God vegetarmat skal ikke gjøre at man savner kjøtt! Selleribiff med sesongens grønnsaker hadde vært nydelig tilbehør til mors kjøttkaker, men alene var det bare smakløst og kjipt. Det er rett og slett for dårlig…

Samboerens brødsalat var også stusselige greier. Nå har vi aldri spist brødsalat før, noen av oss, så det skulle kanskje være så surt? Så kanskje vi ikke skal klage for mye på den. Fetaosten var uansett ypperlig!

Legg igjen en kommentar

