Dokumentar om etisk landbruk

Stavanger Filmklubb viser søndag 10. oktober dokumentarfilmen «Vårt Daglige Brød» på Folken i Stavanger. Jeg er bortreist, og får dessverre ikke med meg filmen, men jeg tror absolutt jeg skal prøve å få sett den på andre måter!

Slik omtales filmen i filmklubbens program:

Vårt daglige brød er en fascinerende dokumentarfilm uten fortellerstemme og uten dialog, men med tomater, epler, salathoder, kyllinger, høner, griser, fisk og kyr i hovedrollen. (…)  Men det er langt fra behagelig. Slakterienes maskinmessighet og samlebåndsprinsipp karikeres like godt som i Chaplins Modern Times. Dette er en film som tar opp problemstillinger rundt et etisk landbruk, og mang en seer vil nok vurdere å bli vegetarianer etter å ha sett filmen, i hvert fall om man er på vippen. Men så kommer grønnsakscenene, da. Tomatene har det ikke bedre, der de nesten blir kjemiske under all sprøytingen. (…) Det er en suggererende reise inn i vår moderne matvareproduksjon, og den etterlater deg svært betenkt. Dette er filmen som i fjor fikk juryens spesialpris under IDFA 2005. Definitivt noe å tygge på.

Klippene jeg har sett på YouTube fra denne filmen er langt fra hyggelige, og jeg tror den gjør vondt å se. Men det må kanskje til for at folk skal få øynene opp for hvor inhuman vår behandling av produksjonsdyr er? (Bare det at vi kaller dem «produksjonsdyr» er jo ille i seg selv…)

Jeg er ikke av den oppfatning at alle må være vegetarianere. Men jeg mener bestemt at vi må kunne klare å gi husdyrene våre en viss verdighet. Den følelseskalde storindustrien som husdyrholdet har blitt, er en stor skam!

Legg igjen en kommentar

