Bananpannekaker uten egg

Om dette er så forferdelig sunt, kan vel diskuteres. Men igjen står jeg hardnakket på min påstand om at man har lov til å kose seg med mindre sunn mat innimellom hvis man spiser sunt og beveger på seg til vanlig.

Disse bananpannekakene smaker i alle fall fortreffelig. De passer fint som dessert eller som søndagsfrokost. De er ideelle for veganere, men også for de som ikke tåler egg. Bananene fungerer som bindemiddel i stedet. Det gjør at pannekakene får en annen konsistens enn vanlige pannekaker, men jeg syntes egentlig det bare var godt. Oppskriften fant jeg på DinMat, men jeg byttet ut sirup med flytende honning, og hadde i litt vaniljesukker og kardemomme for å piffe dem opp litt.

Bananpannekaker med bringebærsyltetøy

  • 2 bananer
  • 2 ss olje
  • 1 dl soyamelk eller annen vegetabilsk melk
  • 1 dl vann
  • 2 ss eplecidereddik
  • 2 ss flytende honning
  • 2,5 dl hvete- eller speltmel
  • 1 ss bakepulver
  • 1 ss kardemomme
  • 1 ss vaniljesukker
  • 1 klype salt

Bruk godt modne bananer. Skrell, og mos dem med en gaffel i en bolle. Tilsett olje, melk, vann, eddik og honning, og bland det godt sammen. La det stå et par minutter. Mål opp mel, bakepulver, vaniljesukker, salt og kardemomme, og sil det over i blandingen. Bland forsiktig sammen, til det er lite klumper igjen.

Varm opp en stekepanne til litt over middels varme. Ha i olje eller melkefri margarin. Bruk rundt en desiliter røre per pannekake. De skal være ganske tykke. Stek dem på den ene siden til du merker at de setter seg godt langs kanten, om lag tre minutter. Snu, og stek et minutt på den andre siden. Jeg syns de var veldig vanskelig å steke slik at de ble fine. De var litt uhåndterlige. Jeg var nok muligens litt utålmodig, så neste gang skal jeg steke på enda lavere varme og vente med å snu dem litt lenger.

Legg igjen en kommentar

