Kjøttfri mandag: Pølselapskaus uten kjøtt. (Det er faktisk mulig!)

Jeg er over gjennomsnittet glad i mammas hjemmelagde pølselapskaus. De søte rotgrønnsakene sammen med den røkte pølsesmaken er bare så totalt uslåelig. Av diverse gode grunner spiser jeg ikke pølse så ofte lenger. Så jeg har prøvd å lage vegetarlapskaus en hel haug ganger, men jeg synes aldri jeg har fått det til skikkelig. Det har vært noe som har manglet… Jeg tror kanskje en av de smakene en savner mest når en er vegetarianer (eller semi-vegetarianer, sånn som meg), er smaken av røykt. Kanskje har det noe med alle de titusener av år mennesket har spist kjøtt direkte fra bålet?

Try Me Liquid Smoke Concentrate

Men her om dagen skjedde det en aldri så liten kjøkkenrevolusjon hos meg! Årsaken er «Try Me Liquid Smoke Concentrate». Dette er hverken mer eller mindre enn et hickory-røyk-konsentrat. Jeg forstår det slik at de lager konsentratet ved å lage et «avtrekk» av røyken fra et hickorybål. Og utrolig men sant- det funker! (Røyk-konsentratet kjøpte jeg på Coop Mega i nærheten av det jeg bor, men jeg er sikker på at det går an å få tak i det i andre velassorterte dagligvarer.)

Jeg er i utgangspunktet skeptisk til kjøttsubstitutt som soyapølser, men noen ganger synes jeg det fungerer godt. Dette er et av tilfellene. Jeg bruker «Hälsans Kök» sine soyapølser. De finner du i frysedisken. Soyapølser på boks har jeg bestemt meg for å aldri spise. Det ser bare så ufattelig vemmelig ut! I alle fall – dette smaker faktisk utrolig godt. Prøv gjerne å «lure» en hardbarka kjøttspiser med dette, og se om du kanskje ikke kan overtale ham/henne til at vegetarmat faktisk går an.

  • løk
  • gulrøtter
  • kålrot
  • kål
  • sellerirot
  • poteter
  • purre
  • andre grønnsaker du liker å ha i lapskausen?
  • vann
  • grønnsaksbuljong
  • Noen teskjeer med Try Me Liquid Smoke Concentrate
  • soyapølser
  • persille
  • pepper

Hälsans Kök Sojakorv

Kutt opp ønsket grønnsaksmengde. Surr løk til den er blank. Ha i vann, buljong og kål. La det småkoke noen minutter. Deretter kan du putte oppi grønnsakene. Jeg liker at lapskausen er litt grøtete, så jeg lar det hele koke lenge forbi «al dente»-nivået. Ha opp i teskjeene med Smoke Concentrate. Smak deg frem litt til hva som er passe røyksmak for deg. Mot slutten av koketiden har du oppi soyapølsene, pepper og persille.

Pølselapskaus uten kjøtt

Legg igjen en kommentar

