Høstmiddag på Resept Cafè

Resept Cafe i Østervåg i Stavanger har fått et rykte på seg for å være en av de virkelig gode vegan-restaurantene i landet. Og ryktet er absolutt fortjent!

Stedet drives med tanke på både dyr og mennesker, og alle produkter som serveres er veganske – det vil si KUN laget på vegetabilske råvarer. Egg og melk erstattes med andre ord av vegetabilske produkter.

Samboeren og jeg var der her om dagen for å teste høstmenyen. Det var en fin opplevelse, og vi gikk meget glade og fornøyde derfra.

Samboeren hadde en «Bryggerens Gryte». Med øl og humle fra lokale Lervig bryggeri, samt kål, potet, sopp og hel spelt. Dette var en skikkelig höjdare! Gryteretten ble servert med rødbet-croquette med einebærstøv og dill på Jakobs spisskumin-flatbrød .

Bryggerens Gryte (Bilde fra http://www.resept-cafe.no)

Selv prøvde jeg meg på en «Aubergine Birdy Nam-Nam» – ovnsbakt aubergine med indisk sautert ris med sopp og cashewnøtter. Det hele ble servert på en seng av appelsin-madras og den nydeligste kikertkremen du kan tenke deg. I tillegg fikk jeg kokosnøtt-og-agurk-raita. Herlig!

Aubergine Birdy Nam-Nam tatt med dårlig mobilkamera

Til dessert hadde vi Fair Trade Cappucino og sjokoladekake med cashewnøtter. Kaken hadde rosiner og salte nøtter (?) i seg. Det var en skikkelig god kombo!

Jeg blir alltid inspirert til å lage ny og spennende vegetarmat når jeg spiser på Resept. Kikertkrem skal jeg definitivt prøve å lage selv. Og noe lignende bryggerens gryte med øl tror jeg også at jeg må prøve meg på. Å kutte ut animalske produkter er derimot ikke noe stort mål for meg. Så lenge jeg vet at eggene jeg kjøper kommer fra frittgående høner som har fått oppleve sol på kroppen og vind i fjærene, har jeg ikke dårlig samvittighet for å spise det.

Folk som sier at vegetarmat er kjedelig, kan ta seg en bolle.  Eller kanskje aller best: en tur på Resept.

2 responses

  1. Så heldig du er som bor i nærheten av denne herligheten! Jeg skulle ønske det var noen ordentlig gode vegetar/vegan-restauranter i Oslo, og jeg har dessverre aldri vært i Stavanger.

    • Hei Eva! Så hyggelig med kommentar! :-)
      Ja, jeg er veldig heldig! Resept er virkelig et supert sted! Og Stavanger er en hyggelig by det er vel verdt å besøke ;-)
      Jeg har alltid trodd at Oslo var en by med godt utvalg for vegetarianere jeg? (Jeg visste jo at det ikke er så godt som i f.eks. London, men jeg trodde da dere hadde noen skikkelige spisesteder?!)
      http://www.vegetarguide.no har de en del anbefalinger på steder å spise: http://vegetarguide.no/spisesteder . Jeg husker også at jeg spiste et nyyydelig vegetarmåltid på en shabby indisk restaurant på Sagene en gang. Men husker jo selvsagt ikke hva den het, annet enn at den lå mellom Bunnpris og kirka.

Legg igjen en kommentar

