Lysende grønn ertesuppe

Ertesuppe går det nesten ikke an å bli lei av, spør du meg. Jeg tror jeg kunne hatt ertesuppe i forskjellige varianter hver dag i en måned uten å bli lei! Her har du oppskriften på en frisk, grønn ertesuppe som lyser opp hverdagen. Sunt og ekstremt enkelt!

1 pose gourmeterter (grønne)
2 sjalottløk
2 fedd hvitløk
8 dl vann
2 dl melk eller soyamelk/rismelk
Krydder etter smak
1 dæsj rømme
2 buljongterninger

Stek sjalottløken blank. Ha i hvitløken. Vannet helles i sammen med posen med frosne erter og buljongterningene. Kok så opp. La koke i noen minutter. Så kjører du det hele med stavmikser til det er blitt en fin, jevn suppe. Deretter har du i melk og krydder. Krydder kan være fersk pepper og litt muskat. Urter er også godt. Sist jeg lagde denne, hadde jeg i timian. Det funket fint. Nå lar du det koke i noen minutter. Ha i litt rømme helt mot slutten.

Du kan godt ha oppi en kokt potet før du bruker stavmikser på suppa. Så blir det hele litt mer mettende, og du får brukt opp potetrestene i kjøleskapet.

Serveres med godt, grovt brød til.

Grønn ertesuppe

 

Legg igjen en kommentar

