«Barnevennlig» vegetarbolognese

Jeg har ikke noen barn å krangle om grønnsaksspising med, men jeg husker veldig godt hvordan det var å være en kresen unge som rynket på nesa med en gang det var snakk om grønnsaker. Jeg var så uendelig kresen når det kom til mat frem til jeg ble 14-15 år. Da forsto jeg plutselig at det gikk an å smake på ting som for eksempel rømme uten å dø av det. Fortsatt jobber jeg med å lære meg å like nye matvarer. Senest i sommer lærte jeg å like avocado. Jeg ble nesten på gråten ved tanken på all den nydelige avocadoen jeg hadde gått glipp av i så mange år!

Uansett – kresen eller ikke – denne vegetarbolognesen er jeg hellig overbevist om at bør falle i smak hos selv de særeste barn. Trikset må være å ha milde smaker sammen, og selvfølgelig å kamuflere grønnsakene godt. For alle liker vel bolognese? Man må jo ikke fortelle hva man har oppi?!

  • 10 cm purre (den lyse delen)
  • squash i småbiter
  • mild sopp i småbiter
  • 1-2 raspete gulrøtter (gir en søt og god smak)
  • evt. andre grønnsaker i småbiter
  • 1 boks tomater
  • buljong
  • 200 g vegefärs/ vegetarisk «kjøttdeig»
  • noen spiseskjeer økologisk tomatketsjup eller tomatpurè
  • pizzakrydder
  • fullkornsmakaroni

Brun purre, squash og sopp i olje. Ha i tomatboksen og resten av grønnsakene. Småkok til grønnsakene er møre. Stavmikseren må frem – det er nå magien skapes. Miks til det hele bare er en fin, rød saus uten synlige grønnsaker. Nå kan du ha i den vegetariske kjøttdeigen, buljongen og krydderet. For å gjøre sausen søtere er det fint med ketsjup eller tomatpurè.

Hälsans Kök Vegetarisk Färs

Her i "voksenversjon" med synlige grønnsaker og sterkere krydder.

Kok fullkornsmakaroni og ha dette ved siden av eller oppi sausen.

Med «usynlige» grønnsaker, mild smak, ketskjupsødme og «kjøttdeig» burde dette være en oppskrift som gjør at man kan «lure» barn til å spise mer grønnsaker.

Oppskriften fungerer veldig fint til voksne eller mindre kresne barn også. Da kan du ha i hvitløk og litt sprekere krydder. Når jeg lager dette til voksne pleier jeg ikke mose grønnsakene, men kutte dem i små terninger. Jeg serverer ofte fullkornsfusili ved siden av.

Legg igjen en kommentar

