Indisk linsestuing – daal/dhal

Jeg blir ofte overrasket over hvor enkelt det er å lage mat som bare blir enormt god! I dag hadde jeg en sånn opplevelse! Jeg lagde nemlig indisk daal/dhal – linsestuing! Jeg er generelt skeptisk til mat som har ordet «stuing» i navnet, men siden jeg elsker røde linser, måtte jeg jo prøve. Oppskriften fant jeg på Klikk.no, men jeg lagde en mindre porsjon, og modifiserte den litt til å passe min smak. Denne porsjonen holder til 2 stk, såfremt man spiser litt brød og salat til

  • 2 dl røde linser
  • 3,5 dl vann
  • 1/2 – 1 gul løk
  • 2 ts gurkemeie
  • 2 små røde chili
  • 1 boks tomat (Sil av slik at det bare er kjøttet igjen. Spar sausen og lag tomatsuppe eller tomatsaus en annen dag!)
  • 2 ss nøytral olje
  • 2 fedd hvitløk
  • 1 ts malt koriander
  • 2 ts revet ingefær
  • 1 ts malt kummin

Skyll linsene godt. Legg så linsene i en kasserolle og dekk med vann. Gi linsene et oppkok før vannet siles vekk.

Legg linsene på nytt i en kasserolle. Hell så i oppmålt mengde vann sammen med linsene. Tilsett finhakket chili, hakket løk og gurkemeie, og kok opp. La dette småkoke delvis under lokk, uten omrøring, i 30 minutter.

Tilsett tomatkjøttet og bland det inn i stuingen. Varm opp olje i en panne og fres krydderne et par minutter på moderat varme. Rør dette inn i linsestuingen og kok under omrøring til linsene er møre og stuingen tykk. Smak til med nok salt (du vil trenge rikelig for å få frem smakene).

Indisk linsestuing

Dette er perfekt studentmat. Billig, smakfullt og med masse næring! Jeg kan egentlig ikke forstå at jeg ikke har oppdaget dhal tidligere!?

Jeg spiste dhalen sammen med agurk og fullkornspita, også hadde jeg i noen byggrynsrester for å gjøre det mer mettende. Neste gang skal jeg finne frem chutneyen, raitaen og nanbrødet. Da blir det fest i stua!

9 responses

    • Haha, du kan så si! Kanskje en bør sette seg inn i matlaging for å forstå Det Gamle Testamente bedre…? Så hyggelig å høre at du likte den! :-D

  1. Tilbaketråkk: Spis sunt og billig – det er mulig! | Sunn Middag

  2. Tilbaketråkk: Dhal med gulrøtter og paprika | Sunn Middag

  3. Tilbaketråkk: Korianderdhal med stekte rødløkringer | Sunn Middag

Legg igjen en kommentar

