Om byggrynets fortreffelighet.

Jeg har nevnt tidligere at byggryn (bygg-gryn?) er en undervurdert matvare! Jeg er skikkelig byggryn-fan, for det er nesten ikke den ting denne fantastiske kornsorten kan brukes til! For det første er det utrolig sunt. For det andre er det enormt godt. For det tredje er det billig. Kan det egentlig bli bedre?!

Bygg er en eldgammel kulturplante. For en historiker som meg, er det interessant å se hvordan byggens raske vekst og hardførhet har «reddet» sivilisasjoner gjennom tidene. Bygg tåler salt jord og mye kulde, og kunne derfor dyrkes både langt nord, oppe i høyden og i områder der ikke så mye annet ville vokse.

Hva kan du bruke byggryn til? Jeg nevner i fleng:

  • I stedet for pasta, couscous eller ris. Både i varme retter og i salater. Jeg bruker ofte byggryn ved siden av eller oppi chiligryter oppi wok,  risotto, i fiskegryte, i grateng med mye mer.
  • I supper. En grønnsakssuppe eller ertesuppe blir mye bedre med byggryn i.
  • I brød. Må legges i bløt først, og må kun brukes som tilskudd i brødet, ikke som hovedbestanddel. Du kan bake med byggmel, men da blir det nokså tunge og harde brød av det.
  • I dessert. Lag en riskrem med byggryn i stedet for med ris. Den fine og nøtteaktige smaken passer godt som dessert.
  • I grøt. Dette har jeg ikke prøvd selv, men jeg har stor tro på det.

    Byggryn. Denne esken på 500 gram varer lenge, selv om man bruker mye byggryn!

Noen tips om bruk av byggryn:

  • Mange steder står det at bygg bør legges i bløt før tilberedning, og at uten bløtlegging må det koke i nærmere en time. Jeg liker når det er litt å tygge i, så jeg dropper bløtleggingen og koker grynene lettsaltet vann i 45 minutter, og synes det fungerer helt fint.
  • Det tar litt tid å tilberede byggryn, så det kan være lurt å lage mer enn du trenger der og da, og heller fryse ned noen porsjoner, slik at du kan hive det raskt oppi gryta neste gang du vil ha byggryn til middag.

Er det noen som har noen andre gode tips om hva man kan bruke byggryn til? Kom med dem!

Legg igjen en kommentar

