Eplekake med havregryn og honning

Joda, bloggen heter «Sunn middag«, men litt andre oppskrifter blir det nok også. Det er nemlig lov å spise kake innimellom! Og i dag som det er søndag, høst, og butikkene bugner av fine norske epler, foreslår jeg å lage eplekake. Det går faktisk an å lage eplekaker som ikke er så aller verst sunne! En måte å gjøre det på er å søte med honning i stedet for sukker. Og en kan velge grovt mel som metter mer enn fint mel. (Honning har forresten 334 kalorier pr. 100 gram, mot 400 i sukker, og fordi det gir så mye smak, trenger man mindre av det. Dessuten inneholder honning både mineraler og vitaminer!)

Denne eplekakeoppskriften har jeg fått fra min flinke mamma, men den er noe endret for å gjøre den bittelitt sunnere.

Målene er som vanlig cirkamål.

  • 125 g smør
  • 4 ss honning
  • 1 egg
  • 2,5 dl sammalt hvetemel eller grovt speltmel
  • 2,5 dl havregryn (En müsliblanding med små corn flakes er sikkert også godt. Det skal jeg prøve neste gang.)
  • 1,5 ts bakepulver

Smør og honning røres sammen. Egget røres inn. Mel, havregryn og bakepulver blandes inn. Dette er deigen. Den har du i en smurt form (en nokså liten rund form i mitt tilfelle). Det bør være et ganske tynt lag med deig i formen, gjerne med deigen presset litt oppover kantene, slik som en gjør med paideig.

Fyllet er enkelt:

  • Epler i tynne skiver lagt tett oppå hverandre
  • Honning og kanel (Jeg bruker flytende honning. Det er det enkleste!)
  • Evt. rosiner og hakkede hasselnøtter

Deretter stekes kaka på 200 grader i ca. 30 min. Eplekake er, som dere sikkert vet, aller best sammen med vaniljesaus eller vaniljeis!

Mmmm....

4 responses

  1. Mmmmm – lekker oppskrift!! Og jeg er enig – kake må man unne seg :-D. Denne så jo egentlig veldig sunn ut i forhold til mye annet. Gratulerer med ny blogg!

    Klem fra Kari

Legg igjen en kommentar

