Mammas gule fiskegryte. Nesten.

Min mamma er muligens den flinkeste i verden til å lage mat. (Det er vel kanskje alles mammaer?) Da jeg bodde hjemme pleide hun å lage en deilig gul fiskegryte som jeg har prøvd å lage selv etter at jeg flyttet ut hjemmefra. Jeg har aldri fått den helt til, men i dag klarte jeg sannelig å lage noe som ikke var så langt unna! Ikke vet jeg hva det var jeg gjorde rett, men her er i alle fall oppskriften – sånn omtrent:

  • 1/2 – 1 gul løk
  • 2 hvitløksfedd
  • vann (Mengde kommer an på hvor flytende du vil ha gryta. Jeg brukte ca. 6 dl)
  • 1 mellomstor rød chili
  • fiskebuljong
  • karripulver etter smak
  • 1 stor gulrot
  • 1/4 squash
  • 1/2 boks eller 2 stk ferske (mellomstore) tomater
  • 1/2 boks mais
  • 300 gram torskefilet (Jeg hadde frossen billigtorsk i frysen. Det var godt. Du kan bruke sei eller annen fisk du har liggende. Pakken var egentlig på 400 gram, men jeg kokte 100 gram til kattene… Vi var ikke så sultne i dag uansett.)

Brun løk og hvitløk. Ha i vann og karri etter smak. Jeg er en karrijunkie, så jeg brukte mye; sikkert 3 spiseskjeer av den sterke sorten. Ha så i finhakket chili, fiskebuljong etter smak og tomatene. La det koke til tomatene er blitt myke og fine. Ha så i gulrøtter og squash i fine skiver. Nå er det ikke lenge igjen. Når gulrøttene er nesten ferdige hiver du i mais og fisk. Det skal bare så vidt koke et par minutter slik at fisken blir klar. Gulrøttene og maisen er best når det er litt tyggemotstand, synes jeg.

Denne gangen hadde jeg en del bygg-gryn igjen fra en annen dag, så jeg hadde oppi det og. Det var riktig så godt. Mamma pleier å servere ris ved siden av denne retten. Det er også godt. Bygg-gryn er nok litt sunnere.

Mammas gule fiskegryte. Nesten.

Bygg-gryn er forøvrig en utrolig undervurdert matvare! Mer om det en annen gang!

Legg igjen en kommentar

