Supergod linsesuppe med futt

Jeg har alltid vært skeptisk til linser. Men for en stund siden fant jeg ut at linsesuppe er verken farlig eller vanskelig! Det er derimot både enkelt, sunt og utrolig godt! Denne hotte og sunne suppa lager du på null komma svisj!

  • 1 løk
  • 2-3 fedd hvitløk
  • 1 dl grønne linser
  • 1 dl gule linser
  • 1 boks tomater
  • 1 liter grønnsaksbuljong
  • 1 ss spisskummen
  • 1 ss chilipulver (evt 1 fersk chili)
  • 2 gulrøtter
  • olje til steking

Linsene bør legges i bløt kvelden i forveien, for at kokingen skal gå kjappere. Du kan også bruke de rett fra posen, men da må du regne med å bruke mer tid på middagen.
Skrell, hakk og stek løk og hvitløk til den er blank og fin. Tilsett grønnsaksbuljongen, chili og spisskummin. Tilsett ca halvparten av linsene. Tomatene has også i. Gi dette et godt oppkok. Her pleier jeg å gi suppen en omgang med stavmikseren for å gjøre den litt glattere og finere. La suppa koke i 5-6 minutter, før du har i gulrøtter i skiver. La så suppa koke til gulrøttene er møre. Jeg pleier å ha i den siste halvdelen med linser de siste minuttene. Så blir det en glatt suppe med fin konsistens, men med litt å tygge på.

Du kan bruke karri i stedet for kummin hvis du liker det bedre. Valget er ditt!

Skal du “lure” barn til å spise sunt, kan det være en god idè å kjøre hele suppa skikkelig med stavmikser. Da ser den mindre “fryktinngytende” ut, og mer ut som tomatsuppe ;-)

Linsesuppe

4 responses

  1. Hei!
    Kjempebra oppskrift, men mener du en spise skje eller en teskje med chilipulver? Jeg brukte 1,5 spiseskje til dobbel porsjon, og det var det futt i for å si det sånn. . .

    • Hei!
      Først og fremst: Så hyggelig å høre at du prøvde ut oppskriften, og at du syntes den var god. Og tusen takk for tilbakemelding!
      Dernest: Jeg beklager hvis det ble en litt vel heit opplevelse…! Oppskriftene mine er som regel cirkaoppskrifter, og som regel gjelder regelen «prøv deg frem» :-) Spesielt når det kommer til krydder – der er smaken så delt, og når vi i tillegg snakker om chili, som jo ofte kan smake totalt forskjellig fra pakning til pakning, da må man teste. Jeg tror nok jeg brukte 1 spiseskje selv, men jeg er glad i sterk mat, og chilikrydderet mitt er nokså svakt på smak (etter min mening da….). Jeg håper ikke den heite oppskriften skremte deg helt vekk fra bloggen min eller fra å prøve linsesuppe igjen!
      Ingvild

  2. Hei igjen!
    Det var chilipulver av merket raja tror jeg. Til og med samboeren min som ofte bestiller «sterk» på indisk resturant synes det var for sterkt. Men i dag skal jeg koke flere linser for å blande ut resten av suppa. Hadde samme opplevelse da jeg lagde grønnsakssuppe med 3 hele chili. STERKT! Nå som jeg brukte pulver slapp jeg heldigvis svie rundt neglene i 3 dager. Gleder meg til å prøve en mildere versjon i ettermiddag :-)

Legg igjen en kommentar

