Sort bønnesuppe

Sort bønnesuppe har blitt en stor favoritt her i huset etter at jeg smakte det på en vegetarrestaurant i Chicago. Fy søren så ulekkert det kan se ut, men du verden, så god smak!

Suma Organic Black Beans

De sorte bønnene (black beans rett og slett) legger du i vann om morgenen før du går på jobb. Da er de klare til middagstid. Glemmer du det ut om morgenen kan du bare koke bønnene i vann en times tid. Da blir de fine og myke. Det enklest er dog å kjøpe de myke på boks. Jeg kjøper mine fra Ullandhaug Økologiske Dagligvarer.

  • 1 liten gul løk
  • 2 fedd hvitløk (eller så mange du vil. Jeg «flotter meg» med flere fedd hvis jeg vet at jeg ikke skal på jobb neste dag!)
  • 1 stor gulrot (Gir en fin søtlig smak, men kan droppes.)
  • 1 potet (Kan godt droppes hvis du ikke er potetfan.)
  • 4-5 ferske tomater, eller en tomatboks
  • 1 boks eller ca. 200 gram oppbløtte sorte bønner
  • ca. 1 liter vann
  • grønnsaksbuljong
  • 1 rød chili
  • kummin
  • koriander
  • limesaft
  • olje til steking

Brun gul løk og hvitløk i olje. Ha i vann og buljongterning eller buljong fra glass. Gulrot og potet puttes oppi. La dette koke i ca. 15 minutter, til det er helt mykt.  Ha i tomatene og bønnene + opphakket chili, kummin og  koriander etter smak. La småkoke i 10 minutter. Når alt er mykt, kan du finne frem stavmikseren. (Jeg får ikke lovprist stavmiksere nok – det er verdens beste oppfinnelse!) Miks i vei til du får en jevn, fin suppe. Jo lenger du har tid til å la suppen småputre nå, jo bedre. Den kan godt stå og godgjøre seg en 45 minutter til. Da får smakene satt seg godt.

Rett før servering kan du dryppe oppi så mye limesaft du ønsker (for å få en frisk smak). Så er det bare å servere sammen med grovt brød og smør. Og en dæsj rømme. Dryss gjerne litt ferske urter oppå for å freshe det hele til litt.

Svart bønnesuppe

(Har du rester igjen dagen etterpå, er det ikke noe i veien for å varme opp suppa sammen med andre grønnsaker du måtte ha i kjøleskapet. Gulrøtter i skiver, squash, selleri, blomkål…. Din fantasi setter grensen! Suppa er vel så god dagen etterpå.)

Legg igjen en kommentar

